Onlangs kreeg ik een boze mail van een tekstschrijver. Hij was gepikeerd dat ik aandacht schonk aan ChatGPT. Als collega-copywriter nota bene! Is dat terecht?
Zijn frustratie zat hem vooral in bedrijven die nauwelijks investeren in content. “Dankzij ChatGPT betalen ze nog minder,” brieste hij.
De schrijver had kortom steeds meer moeite om voldoende inkomsten te krijgen. Dat ik mijn nieuwsbriefabonnees attendeerde op ChatGPT was voor hem de druppel. Hij meldde zich meteen af.
Heeft hij een punt? Is AI de doodsteek voor contentmakers? Of kun je AI-tools als ChatGPT simpelweg niet meer negeren? Dit zijn 5 argumenten.
Waarom je als tekstschrijver wel / niet bang moet zijn voor AI
Dit zijn 5 redenen waarom je als contentmaker anti-AI kunt zijn. En steeds een argument om die angst weg te nemen.
💡 Praat mee. Hoe kijk jij aan tegen alle AI-ontwikkelingen? Laat een reactie achter of stuur me een berichtje via LinkedIn.
1. AI en de angst om je baan te verliezen
AI kan tekst genereren die steeds beter in de buurt komt van menselijke taal. Dit kan een grote bedreiging zijn voor tekstschrijvers. Want waar heb je ze dan nog voor nodig?
Tegenargument
AI is (nog) niet in staat om de creativiteit en originaliteit van menselijke tekstschrijvers te evenaren. De software plakt woorden en zinnen aan elkaar op basis van aannemelijkheid en context.
AI kan tekst genereren die feitelijk juist en goed gestructureerd is. Toch mist het de nuances en gevoelens die een menselijke tekst uniek maakt.
Maak jezelf toekomstproof
Ben je bang dat AI je baan overneemt? Maak jezelf dan onvervangbaar.
AI-tools zijn vooral goed in repeterend werk, zoals het invullen van spreadsheets. Zet je een robot voor een kleuterklas? Dan wordt hij gek. Er gebeurt te veel onverwachts tegelijk.
Doe je nu veel herhalend werk, probeer er dan een unieke draai aan te geven. Voeg persoonlijkheid, empathie en unieke vaardigheden toe. En blijf jezelf ontwikkelen op onverwachte terreinen. Dan kun je iets dat computers niet kunnen.
💡 Tip. Lees ook: Wat is AI? Dit moet je weten
2. AI en de angst dat de menselijke creativiteit vervangt
Sommige mensen zijn bang dat AI de menselijke creativiteit zal vervangen. AI kan immers tekst genereren die zowel origineel als creatief is.
Tegenargument
AI kan creatieve teksten genereren, maar begrijpt niet echt wat creativiteit is.
Creativiteit is meer dan alleen nieuwe ideeën bedenken. Het is ook een kwestie van gevoel, intuïtie en persoonlijkheid. Deze elementen zijn voor AI te complex om te begrijpen. Hoewel ze wel patronen kunnen ontdekken en reproduceren.
Maak jezelf toekomstproof
AI heeft geen toegang tot jouw visie, ideeën, emoties en ervaringen. Die zijn echt van jou en door de jaren heen gevormd. Ontwikkel ze en draag ze uit. Dan doe je écht wat anders dan computers.
3. AI en de angst van beperkte vrijheid
Sommige mensen zijn bang dat AI de menselijke vrijheid zal beperken. AI kan immers worden gebruikt om mensen te controleren en te manipuleren.
Tegenargument
AI is een hulpmiddel dat je goed en kwaad kunt inzetten. Net als staal. Je kunt er een ploeg van maken en een pistool. Het is aan ons om AI op een verantwoorde manier in te zetten.
Belangrijk. De mens is de grootste uitdaging bij kunstmatige intelligentie. Zetten we de techniek in om zonder pardon banen te automatiseren? Of houden we rekening met ethiek en moraal? Hier is een cruciale rol weggelegd voor overheden en kritische burgers.
Maak jezelf toekomstproof
Benader AI kritisch en volg de ontwikkelingen nauwgezet. Nu hebben we volop invloed op hoe de toekomst eruit gaat zien.
4. AI neemt de mensheid over
Doemdenkers vrezen dat AI de mensheid zal overnemen. AI wordt steeds intelligenter en krachtiger, en dit kan in potentie een acute bedreiging zijn voor de mensheid
Tegenargument
Dit is een zeer hypothetische angst. AI is nog lang niet in staat om de mensheid over te nemen. Vooralsnog zijn er heel veel barrières die ervoor zorgen dat AI geen bedreiging voor de mensheid wordt.
Maak jezelf toekomstproof
Ook voor argument 4 geldt: benader AI kritisch. De techniek is relatief nieuw en de toekomst ligt open. Protesteer als bedrijven automatisering uitsluitend inzetten om hun winsten te vergroten ten koste van medewerkers. En dubieuze systemen optuigen waar je als burger niet aan kunt ontsnappen. Ook hier ligt weer een cruciale rol voor de overheid en jij als kritische burger.
5. AI en de angst voor het onbekende
Sommige mensen zijn bang voor AI omdat het nieuw en onbekend is. Ze vrezen de veranderingen die AI zal brengen in de samenleving.
Tegenargument
Verandering is altijd eng, maar het is ook nodig voor vooruitgang. AI is een krachtige technologie die de samenleving op veel manieren kan verbeteren. Als we het op de juiste manier inzetten en kritisch kijken naar opportunisten.
Maak jezelf toekomstproof
In zijn boek ‘Toekomstproof’ deelt auteur Kevin Roose waardevolle tips om je onmisbaar te maken. Dit zijn onder andere:
- Word weer de baas over je apparaten.
- Laat jezelf positief zien bij anderen.
- Ontwikkel vaardigheden die anderen niet of minder hebben.
- Investeer in je menselijke vaardigheden, zoals empathie.
En misschien wel de belangrijkste:
- Wees verrassend, sociaal en schaars.
Houd je deze punten in het achterhoofd, dan hoef je voorlopig niet te vrezen voor de toekomst.
Samenvattend
AI is een krachtige technologie die de tekstschrijvende sector kan veranderen. Toch hoeven contentmakers, kenniswerkers en copywriters zich niet direct bang te maken voor AI.
Door te focussen op de vaardigheden die AI niet kan evenaren, kun je je onderscheiden. Zo blijf je ook in de toekomst een belangrijke en onderscheidende rol spelen in de samenleving.
Ha die Rutger, Goed verhaal, dankjewel! Wij zijn niet zozeer bang voor AI en zeker niet dat dit op korte termijn onze kleine, specialistische reisorganisatie overbodig zal maken (we spreken bijna elke reiziger persoonlijk en alle reizen zijn maatwerk). Maar ik zie nog niet hoe we AI kunnen inzetten, waar en hoe dit ons werk gemakkelijker en leuker kan maken, voor onszelf en voor onze klanten. Waar te beginnen… Welke tools heb je nodig etc. je kan er net omheen, dat snap ik, maar hoe zorgen we dat het vóór ons gaat werken in plaats van tegen… Zonnige groet uit Spanje!
Dag Anne,
Dank voor je reactie en goede vragen. Ik zal er binnenkort uitgebreid op antwoorden. Nu de korte versie. AI is vooral interessant als je veel data hebt. Op basis daarvan kun je criteria bepalen wanneer er iets wel of niet gebeurt. Ik kan me wel voorstellen dat jullie klantdata hebben, bijvoorbeeld over eerdere reizen en landen waarin iemand geïnteresseerd is. Daar kun je misschien wel iets in automatiseren. Ik kom erop terug 👍